اصول انتخاب فرش خانه های ایرانی

دوشنبه 6 آبان 1398
11:36
مجله دلتا

فرش باغی از گل های رنگارنگ به زیر پا است. گرمای خانه ایرانی مدیون طرح و رنگ های گرم فرش است.
فرش خانه

فرش نقش مهمی در چیدمان دکوراسیون داخلی خانه های ایرانی دارد. فرش دستباف ایرانی با کیفیت بالا و به عنوان یک اثر هنری همیشه ارزشمند بوده است. فرش در انواع مختلفی تولید می‌شود. تنوع رنگ، طرح، جنس و سایز فرش باعث می‌شود انتخاب آن سخت به نظر برسد. در بیش تر مواقع به بازار می‌رویم، با توجه به بودجه هر فرشی که به نظرمان جذاب آمد آن را خریداری می‌کنیم. به خانه باز می‌گردیم و نمی‌دانیم چرا به جای زیباتر شدن، خانه به نظر شلوغ می‌آید؟ درست است که در سبک دکوراسیون وینتج گفتیم هر آنچه دوست دارید به خانه اضافه کنید، اما وینتج فقط یک سبک از ده ها سبک است. برای انتخابِ فرش خانه های ایرانی متناسب با دکوراسیون داخلی خانه، نکات زیر را مطالعه کنید و با مجله دلتا همراه شوید.

فرش خانه

فرش خانه را به درستی انتخاب کنید

فرشی که در اتاق خواب پهن می‌شود، نرم تر و کوچک تر از فرشِ مناسبِ پذیرایی است. به همین دلیل مانند تمام لوازم خانه، قبل از خرید فرش جای مناسب آن را انتخاب کنید و سبک دکوراسیون خانه را در نظر داشته باشید. گرچه در دکوراسیون مینیمال توصیه می‌شود فرش را حذف کنیم، اما در سایر سبک ها، حتی با توجه به وجود کف‌پوش های جذاب و متنوع، باز هم نیاز به وجود یک فرش احساس می‌شود.

فرش خانه

جنس فرش

فرش ها در جنس های مختفی تولید می‌شوند که هر کدام کیفیت متفاوتی دارند. آکریلیک؛ مقاومت و طول عمر بالایی. ابریشم مصنوعی؛ پرز کم و طرح های متنوع. پلی پروپیلن؛ کیفیت رنگ بالا.

برای بافت فرش دستباف از پشم یا ابریشم استفاده می‌شود. از لحاظ قیمت و ظرافت ابریشم در رده اول قرار می‌گیرد و بعد از به پشم می‌رسیم.

فرش خانه

کاربرد

باید دقت کنید که از فرش در چه مکانی استفاده می‌کنید. در مکان های پر تردد مانند راهرو و اتاق پذیرایی فرش های مقاوم تر و برای اتاق خواب فرش های ابریشمی پهن کنید.

برای فرش اتاق کودک یا اتاق پذیرایی که احتمال ریختن غذاهای چرب یا نوشیدنی های رنگی وجود دارد، لازم است فرشی بخرید که شست و شوی آن آسان و در برابر مواد شیمیایی مقاوم باشد. برای این منظور جنس آکریلیک پیشنهاد می‌شود. مراقب باشید اگر فرش پلی استر را برای پذیرایی پسند کردید به هنگام سرو غذا روفرشی های نازک را روی آن بیاندازید.

چیدمان فرش در دکوراسیون ایرانی

در دکوراسیون خانه های ایرانی دمای بصری بیش تر به سمت گرم و دوستانه می‌رود. یکی از دلایل این مورد نحوه چیدمان و رنگ فرش است. برای انتخاب ابعاد مناسب فرش، آن را به گونه ای در نظر بگیرید که از دیوار ها 50 سانتی متر فاصله داشته باشد و بتوان پایه های جلویی مبل را روی آن قرار داد.

فرش خانه

اتاق خواب

پهن کردن فرش باعث می‌شود زمینِ زیر پا را گرم‌تر حس کنیم. اتاق خواب مکان استراحت است و داشتن احساس آرامش با پهن کردن یک فرش زیر تخت به وجود می‌آید. فرش را به گونه ای پهن کنید که هنگام بیدار شدن یا به رختخواب رفتن بتوانید پای خود را روی آن بگذارید. سعی کنید برای نشان دادن طرح و رنگ فرش حدود 60 سانتی متر از لبه های تخت فاصله بگیرید.

اتاق نشیمن

قرار است در خانه راحت باشید و گرمای دکوراسیون ایرانی را در خانه به وجود آورید. پس در یک جمله می‌توان گفت فرش را طوری روی زمین پهن کنید که هنگام نسشستن روی مبل و استراحت، پاها روی فرش قرار بگیرد. فرشی انتخاب کنید که با توجه به اصول چیدمان مبلمان، پایه های جلویی مبل روی آن قرار بگیرد.

اتاق پذیرایی

بر خلاف چیدمان اتاق نشیمن، فرش اتاق غذاخوری، باید کوچک و لبه های آن حدود 60 سانتی متر از میز ناهارخوری بیرون تر باشد تا صندلی به طور کامل روی فرش قرار بگیرد.

فرش خانه

نکات کلیدی

  • تمام سطح زمین را با فرش نپوشانید، بخش هایی را خالی بگذارید تا وجود فضای خالی با ایجاد کنتراست سبب برجسته تر شدن نمای فرش شود.
  • رنگ های گرم را برای اتاق نشیمن و پذیرایی و رنگ های سرد را برای اتاق خواب استفاده کنید
  • برای پوشش کفِ آشپزخانه از کف‌پوش های مخصوص این مکان استفاده و فرش را در سایر بخش های خانه پهن کنید.
  • رنگ غالبِ دیوار در بیش تر خانه های ایرانی رنگ سفید است. برای فرار از یکنواختی در نمای داخلی فرشی با طرح و رنگ جذاب بخرید.
  • طرحی واحد را برای فرش های مختلف خانه برگزینید. اما چنانچه می‌خواهید فضای بزرگی را با چندین فرش بپوشانید، بزرگ ترین فرش را از بین رنگ های خنثی انتخاب کنید و سایر فرش ها را در کنار آن بیاندازید.
  • از چسب های دوطرفه مخصوص فرش استفاده کنید تا از لیز خوردن فرش جلوگیری شود.

تمام آنچه گفته شد استانداردهای تجربی طراحان داخلی هستند. اجباری به پیروی از آن ها نیست. به سلیقه خود اهمیت دهید و سبک خود را خلق کنید.


[ بازدید : 196 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به دکوراسیون دلتا است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]